Tips voor vakantie met een elektrische auto
Het bereik van moderne elektrische auto’s neemt elk jaar toe, waarmee ook verre bestemmingen beter bereikbaar worden. Helaas is men in het buitenland qua laadpalen nog niet altijd goed uitgerust. Het is niet vanzelfsprekend dat in elke woonwijk of langs elke snelweg laadpalen staan én dat je laadpas daarop werkt. Dit vergt daarom wat meer voorbereiding. We helpen je op weg om je reis door Europa comfortabel te volbrengen.
Actieradius & snellader:
Als je een lange reis maakt met een elektrische auto dan reis je typisch van snellader naar snellader. Hiervan staan er zo’n 9.000 in Europa.
De actieradius van je auto hangt vooral van je eigen rijstijl af. Reis je bijvoorbeeld volgepakt en met een dakkoffer (het zou het rijbereik met gemiddeld 15% verminderen) of reis je alleen? Hou je van doorrijden of ben je een wat rustigere rijder?
Reken met 80 procent actieradius. Een realistische actieradius kan voor jou bijvoorbeeld 300 kilometer zijn. Om zo efficiënt mogelijk te laden, kun je het beste rekenen met 80 procent van die werkelijke actieradius: circa 240 kilometer. Snelladen gaat daadwerkelijk snel tot 80 procent, daarboven neemt de laadsnelheid af. Daarnaast ligt het verbruik op lange stukken snelweg doorgaans net iets hoger dan tijdens gecombineerd gebruik binnen België.
Maak je langere stops, bijvoorbeeld voor lunch of diner, dan heb je mogelijk tijd genoeg om tot 100 procent te laden bij een snellader en kun je de volgende laadstop iets langer uitstellen.
Harder rijden geen garantie voor kortere reistijd
Boven de 96 km/h stijgt het energieverbruik exponentieel. Een kruissnelheid van ongeveer 100 km/h is voor veel EV-rijders bij lange reizen daarom een optimaal compromis tussen snelheid en maximaal haalbare actieradius. Wil je toch sneller rijden, houd dan rekening met extra laadmomenten.
Europese snellaadnetwerken
Voor het snelladen langs de Europese snelwegen kun je bij veel aanbieders terecht, waaronder grote namen die in heel Europa actief zijn. De twee grootste aanbieders zijn Allego en Ionity. Allebei hebben ze een app waarin je alle benodigde informatie vindt. Je ziet de locaties, aangeboden stekkers en beschikbaarheid van de stations. Allego exploiteert honderden snelladers in de Benelux en Duitsland, Ionity bouwt een Europees netwerk dat inmiddels uit ruim 400 stations bestaat. Ook Fastned opent steeds meer laadstations, o.a. in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk.
Het laden bij deze grotere netwerken heeft diverse voordelen. Het zijn vaak stations aan of nabij snelwegen met meerdere fysieke laadpalen, ze zijn dag en nacht geopend en vaak nabij eetgelegenheden, ‘shops’ en toiletten gesitueerd. Een ander belangrijk voordeel is dat bij de grotere stations vrijwel alle Europese laadpassen worden geaccepteerd.
Andere aanbieders
Er zijn in het buitenland veel snelladers van andere aanbieders, bijvoorbeeld Aral, EnBW, Total en E.On. Daarnaast opent Tesla steeds meer Supercharger stations voor elektrische auto’s van andere merken. Een goed overzicht van deze grotere stations langs de Europese snelwegen vind je op www.schnellladepark.app . Of in apps zoals die van Chargemap of Plugsurfing. Herin vind je ze door het filter in te stellen op alle laadpunten met een vermogen van 43kW of hoger. De reguliere laadpalen zijn bij deze filter niet meer zichtbaar op de kaart. Houd er rekening mee dat sommige stations niet alle laadstekkers aanbieden. Gelukkig kun je jouw laadstekkervoorkeur opgeven en worden alleen hiervoor geschikte laadpalen aangeboden.
Werkt mijn pas?
De vraag of jouw laadpas bij het laadpunt van je bestemming werkt, is lastiger te beantwoorden. Je kunt natuurlijk in de app van je eigen laadpasaanbieder kijken. Als het laadpunt daar getoond wordt, dan is het aannemelijk dat jouw laadpas daar ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd.
Daarnaast is het verstandig een extra pasje mee te nemen van een internationale aanbieder voor het geval je toch een uitzondering tegenkomt. De pas van bijvoorbeeld Plugsurfing wordt op veel plekken in Europa geaccepteerd en is aan te vragen zonder maandelijks abonnement.
Kosten van laden in het buitenland
In buitenland is opladen vaak duurder. En de verschillen zijn er ook groter. Iedere laadpaalbeheerder is vrij om een eigen tarief in te stellen en deze lopen soms op tot meer dan € 1,- per kWh. Ook kun je laadpalen tegenkomen waar een tijdtarief van toepassing is. Je betaalt dan niet (alleen) voor het aantal geladen kWh, maar (ook) per minuut.
Veel aanbieders van laadpassen rekenen de tarieven van de laadpaalbeheerders één op één door. Als je niet goed oplet, loop je dus het risico op een hoge rekening.
Lokale laadpas op tijd aanvragen
Voor Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Spanje is het verstandig een lokale laadpas aan te vragen. Ga je Duitsland in, controleer dan of je laadpas werkt op ‘Ladenetz’. In Frankrijk kun je met de laadpassen van Chargemap of Freshmile vrijwel overal terecht en in Italië met die van Enel-X en NextCharge. In Oostenrijk biedt de pas van Maingau een goede dekking. In Spanje is de laadsleutel van Electromaps een must. Vraag ze op tijd aan, het kan even duren voor je ze in huis hebt.
Zo kom je comfortabel Europa door. Een geruststellende gedachte is dat bijna elke publieke laadpaal in Europa inmiddels QR codes heeft of met andere betaalmethodes gebruikt kan worden. Bijvoorbeeld met een app waarmee je met creditcard/paypal alsnog je laadsessie kunt starten. Dit wordt ‘ad-hoc laden genoemd’. Ook accepteren snellaadstations steeds vaker je bankpas of creditcard. Toch kun je helaas nog altijd een uitzondering treffen. Er zijn geen garanties. Elektrisch rijden in het buitenland blijft ook in 2022 nog een beetje pionieren. Een goede voorbereiding en enige stressbestendigheid kunnen dus van pas komen.
1. Vraag op tijd laadpas(sen) voor buitenland aan
Niet elke laadpas kun je in het buitenland gebruiken. Zodra je over de grens gaat, is dat anders en verschilt de dekking per aanbieder. Het is dan handig om verschillende laadpassen te hebben, bij voorkeur laadpassen met een complementaire dekking. Je kunt kiezen tussen kaarten met een abonnement of gratis kaarten waarbij de laadsessies zelf iets duurder zijn. Die laatste kaarten zijn vooral handig voor vakanties, aangezien ze je niks kosten zolang je ze niet nodig hebt. Vergeet de passen na ontvangst niet te activeren.
2. Reserveer een laadpaal bij je vakantiebestemming
Op Booking.com kun je bij het zoeken naar een accommodatie filteren op locaties met oplaadmogelijkheden voor elektrische auto’s. Wanneer je zo’n accommodatie gaat reserveren, probeer dan ook direct een laadpaal te reserveren. Zeker in vakantieperiodes kan het voorkomen dat er meer vraag dan aanbod aan laadpalen is.
3. Houd laadpaalinformatie bij de hand
Installeer een app die het zoeken naar nabijgelegen laadpunten vergemakkelijkt. Zorg dat je kan controleren hoeveel de laadsnelheid bedraagt. Grote aanbieders van laadpalen vermelden in hun telefoonapplicaties vaak niet alleen de locatie, maar ook de status (vrij/bezet/buiten gebruik) van de laadpunten in het gebied rond jouw bestemming.
4. Houd rekening met verminderde actieradius in warme en koude gebieden
Houd er met je routeplanning rekening mee dat rijden in de bergen en rijden in kou of hitte nadelig is voor je actieradius en je wellicht dus een extra stop moet inplannen.
Tip: via je telefoon kan je de airconditioning of verwarming alvast aanzetten terwijl de auto nog aan de laadpaal staat.
5. Maak gebruik van regeneratief remmen
Als het rempedaal licht wordt ingetrapt en er op de elektromotor wordt geremd, wordt bij de elektrische auto's het regeneratief remmen ingeschakeld. Gebruik in de bergen deze maximale recuperatie, zo belast je tijdens een afdaling je remmen het minst én win je energie. Zet je auto tijdens het rijden naar je vakantiebestemming dus altijd op de hoogste regeneratiestand. Je kunt dit met flippers achter het stuur instellen, kies voor de Eco-stand als jouw auto geen specifieke instelmogelijkheden heeft.
6. Neem een 230V/Type 3-laadkabel mee
Neem voor de zekerheid het 230V-laadsnoer mee. Mocht er onverhoopt iets misgaan en je de volgende laadpaal niet meer kunt bereiken, dan kun je – zij het zeer langzaam – bijladen aan een normaal stopcontact. Met name in Frankrijk en Italië kan het voorkomen dat een laadpaal alleen een type 3-aansluiting heeft. Voor die landen kan een extra Type 3-laadkabel voor je auto handig zijn.
7. Denk ook aan gebruikelijke reisbenodigdheden
Een elektrische auto is net zoals een 'gewone' auto, vergeet dus ook niet aan de gebruikelijke zaken te denken, zoals millieu stickers, de per land verschillende verplichte uitrusting, handige vakantiespullen en eventueel winterbanden.
Bonustip: plan je reis vlak voor vertrek!
Vergeet niet vlak voor vertrek de route naar je vakantiebestemming te plannen. Een routeplanner voor elektrische auto's houdt dikwijls zelfs rekening met actuele weersomstandigheden die je actieradius kunnen beïnvloeden.
Geniet van je zorgeloze en welverdiende vakantie!